دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان

همایش مقایسه کارورزی جدید و قدیم در دانشگاه فرهنگیان خوزستان برگزار شد.

دکتر محمد رضا پور مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خوزستان در همایش استانی "مقایسه کارورزی جدید و قدیم " که در دانشگاه فرهنگیان خوزستان برگزار شد  ؛  با برشمردن ویژگی های یک معلم دارای  مهارت های حرفه ای گفت : وجود برنامه های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان از جمله پنجره فرهنگی ؛ سال تحصیلی پیویسته در جهت کسب شخصیت والای معلمی در اولویت فعالیت های فرهنگی تربیت معلم است .

سرپرست پردیس رسول اکرم (ص) اهواز ؛  هدف دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت : برنامه کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پایه در نظریه های عملی همچون ؛ رفتار گرایی و شناخت گرایی و ساختن گرایی دارد  . وی ادامه داد : در برنامه جدید کارورزی که بر پایه  نظریه شناخت گرایی و با تاکید بر اقدام پژوهی ؛ کنش پژوهی و روایت پژوهی در حال انجام است مزیت های بسیاری نسبت به کارورزی قدیم که بر پایه نظریه رفتار گرایی با تاکید بر رفتار عینی وجود دارد .

رضاپور  عدم توجه به تفات های فردی در آموزش دانش آموزان در کارورزی قدیم را یکی از معایب آن دانست و گفت : تاکید بر فرآیند های عالی ذهن و توجه به معنی دار کردن اطلاعات و مرتبط  کردن مطالب درسی در عین حال آمادگی معلم برای تدریس با استفاده از تجارب واقعی و به کاربستن دانش فراگرفته شده از مزایا کارورزی جدید شناخته میشود جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان نیز  در این همایش ؛ دانشگاه فرهنگیان را مرکز تربیت نیروی انسانی پرتوان و با انگیزه تعبیر کرد و عنوان داشت : آموزش و پرورش بی صبرانه در انتظار فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان است که  به عنوان معلم در  مدارس مشغول خدمت خواهند شد.

وی گفت : فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در سال های آینده باید در کسوت معلمی مجری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با شند ؛ که به همین دلیل در موضوع کارورزی باید ارتباط تنگاتنگی بین کارورزی به عنوان یکی از برنامه های مهم دانشگاه فرهنگیان و اهداف سند تحول بنیادین وجود داشته باشد .

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در خصوص لزوم ایجاد ارتباط بین کارورزی و سند تحول بنیادین ادامه داد : مدرسه و معلم  و روش های تدریس ؛ طرح درس  در تراز سند تحول بنیادن آموزش و پرورش باید  در جریان کارورزی  وحضور دانشجویان در مدارس  مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

کمایی با تاکید بر اینکه کارورزی باید با سند تحول بنیادین گره خوده باشد گفت : فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که وارد عرصه آموزش و پرورش خواهند شد باید علاوه بر منویات تئوری سند تحول به اهمیت تجارب عملی سند تحول نیز دقت و توجه داشته باشد .

این مسئول آموزش  و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه موضوع کارورزی مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش استان خوزستان است ؛ اظهار داشت :  تعریف یادگیری باید در سند تحول بنیادین که به عنوان سند فلسفه آموزش وپرورش است توسط دانشجویان به خوبی درک شود .

حجت الاسلام و المسلمین علی عطایی نسب مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خوزستان نیز در این همایش استانی اظهار داشت :  کارورزی به عنوان  بزرگترین پروژه دانشگاه  فرهنگیان و مهمترین آزمون موفقیت دانشگاه فرهنگیان  در اولویت توجه مسئولان است .

حجت الاسلام و المسلمین علی عطایی نسب اضافه کرد : در آینده که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان  به عنوان معلمان در چرخه آموزش و پرورش وارد خواهند شد ؛ عملکرد دانشجو معلمان مورد بررسی جامعه و  متخصصان قرار خواهد گرفت که ان شاء الله با توجهی که به موضوع کارورزی شده است ؛ بهترین ارزیابی را کسب خواهند کرد.

شایان ذکر است در این همایش که با حضور دانشجو  معلمان ؛ مسئولان و مدرسان کارورزی برگزار گردید ؛ بیش از 24 مقاله از سراسر کشور  ارائه و داوری شد .