دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان

اطلاعیه شماره 2 مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان پیرامون برگزاری آزمون اصلح

زمان برگزاری آزمون جامع (اصلح) جزئیات آزمون عملکردی ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای
مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 و مهارت آموزان باقیمانده از ورودی 1395
 @maharat_amoozan

ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان، به اطلاع می رساند آزمون کتبی مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 و مهارت آموزان باقیمانده از ورودی 1395، با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب شناسی چندوجهی دوره های ارزشیابی قبلی، مبتنی بر مدل شایستگی های معلمی و بر اساس سرفصل مصوب دوره مهارت آموزی طراحی شده است. در این ارزیابی تلاش شده است دانش ها و مهارت های اصیل معلمی مورد نیاز نومعلمان از سرفصل برنامه دوره یکساله استخراج شده و عمده موقعیت ها و سؤالات بر اساس این شایستگی ها طراحی و تدوین شود. لازم به ذکر است تمامی مراحل اجرای ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای برای مهارت آموزان باقیمانده از ورودی 1395، که از این به بعد اختصارا ورودی 1395 نامیده می شوند، عینا همانند مهارت آموزان ورودی 1396 خواهد بود.
@maharat_amoozan
در ابتدا لازم به ذکر است واژه های «صلاحیت» و «شایستگی» در مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، هیچگاه به منظور سنجش «صلاحیت» یا «شایسته بودن» افراد مورد استفاده قرار نمی گیرند. اصطلاحات «صلاحیت» و «شایستگی»  به لحاظ فنی، صرفا به عنوان ترجمه اصطلاحات تخصصی competence و competency تعیین شده اند و تعاریف علمی خاص خود را داشته و شامل دانش ها، مهارت ها و سایر ابعاد توانایی های فرد هستند که بر مبنای علوم سنجش و اندازه گیری، مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و ... قابلیت سنجش دارند. بر این مبنا، مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، هیچگاه قصد و ادعا و یا حتی توان سنجش چیزی فراتر از آن نداشته است. سرواژه « #اصلح » نیز کوتاه نوشتی برای «ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای» است و هیچ اشاره ای به «صالح تر» بودن افراد #ندارد ، بلکه صرفا تفاوت افراد را در ارائه دانش ها، مهارت ها و سایر ابعاد قابل سنجش توانایی، مورد ارزیابی قرار می دهد.
@maharat_amoozan
بر اساس برنامه درسی دوره یکساله مهارت آموزی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان)، مصوب بیستمین جلسه شورای دانشگاه، به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری درباب برنامه های درسی دانشگاه، که در تاریخ 7 آبان 1397 با امضای ریاست محترم دانشگاه به تمام کشور ابلاغ شده است، در بخش «ارزشیابی جامع صلاحیت های حرفه ای»، تصریح شده است: آزمون های کتبی دانشی و عملکردی از طریق طراحی سؤالات استاندارد (و نه اصطلاحا معلم ساخته یا در مقیاس کلاس و پردیس، بلکه در #سطح _ملی )   تولید و اجرا می گردد. همچنین بر اساس این برنامه، «ارزشیابی جامع  در پایان دوره» مهارت آموزی برگزار می شود و غیر از «ارزشیابی تکوینی» بوده که در طول دوره مهارت آموزی اجرا می شود و همچنین جدا از «ارزشیابی تراکمی» است که در پایان هر نیمسال و در سطح کلاسی و پردیسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در ابتدا مقرر بود  آزمون جامع دانشی (چندگزینه ای) در یک مرحله در پایان نیمسال نخست برگزار شود و مهارت آموزان مشروط به موفقیت در آن، مجوز شرکت در پودمان دوم را دریافت نمایند و سپس در پایان نیمسال دوم با شرکت در آزمون جامع عملکردی (تشریحی) درصورت کسب حد نصاب لازم موفق به کسب گواهی صلاحیت حرفه ای گردند. لکن حسب تصمیمات معطوف به منابع دانشگاه و همچنین برای در نظر گرفتن شرایط شرکت کنندگان گرامی، مقرر شد هر دو بخش آزمون کتبی در یک نوبت و در «پایان دوره» برگزار گردد و هیچکدام شرط تصحیح دیگری قرار نگیرد. درباب برنامه درسی ورودی 1396 نیز نکات مشابهی قابل درج است؛ با این تفاوت که در ابتدا مقرر شده بود با فرض قبولی در هر دو آزمون کتبی چندگزینه ای و عملکردی، به پودمان دوم راه یابند.
در #مؤلفهکتبی اصلح پیش رو، هر گروه از رشته های 19گانه مهارت آموزان ورودی 1396 و 1395 و همچنین هر گروه از رشته های 23گانه مهارت آموزان ورودی 1397، دفترچه های اختصاصی خود را در آزمون های کتبی چندگزینه ای و کتبی عملکردی دریافت خواهند کرد. همچنین لازم به ذکر است بنا به تصمیم دانشگاه، مجموع آزمون های کتبی عملکردی و کتبی چندگزینه ای برابر 450 امتیاز دارد و لازم است مهارت آموزان #حدنصاب 65 درصد مجموع آن دو، معادل 292.5 امتیاز را کسب کنند.